دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1395 - 09:06
محصولات عرضه‌شده در چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی/3

طرح میلورن؛ الهام گرفتن از غذادهی به ماهی و پزشکانی که با لباس دلقک به کودکان دارو می‌دهند

طرح دارویی میلورن (mealworn) نمونه آزمایشگاهی جانوری واسطه برای انتقال دارو به موجوداتی که امکان استفاده مستقیم از دارو را ندارند، از سوی الهام خزائی دانشجوی دکتری رشته شیلات دانشگاه سن‌دیگو آمریکا و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین نمایشگاه جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی عرضه شده است.
کد خبر : 87042

الهام خزائی دانشجوی دکتری تخصصی تکثیر و پرورش آبزیان دانشگاه سن‌دیگو آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: « اولین باری که با میلوُرن‌ها آشنا شدم، زمانی بود که دنبال یک غذای جدید برای ماهی‌های آکواریومی می‌گشتم. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که می‌شود از این موجود زنده که میلورن، کرم گوشت‌خوار یا کرم گوشتی نام دارد، به عنوان یک موجود و مخلوق واسطه برای منتقل‌کردن یک سری مواد مثل داروها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ... به بدن موجود میزبان که آدم‌ها هستند نیز استفاده کرد.»


او افزود: «این تحقیق از دوره کارشناسی‌ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آغاز شد. در آن دوره موجود میزبان، ماهی زنده بود و در رساله دکتری حال حاضر من، موجود میزبان، انسان است. من به این نتیجه رسیدم که می‌توان این بار این دارو برای نجات جان یک انسان استفاده کرد.»


خزائی گفت: «بحث خوردن دارو و اینکه دارو مستقیم از سوی بیمار دریافت شود، مسلما دارای اثرات جانبی است. بزرگترین اثر دریافت مستقیم دارو می‌تواند تضعیف روحیه انسان باشد. برای مثال یک بچه 3 ساله را در نظر بگیرید که از بیماری سرطان رنج می‌برد. این بچه اگر هر روز چند قرص سرطان بخورد، سرطان بر او غلبه می‌کند.»


فارغ‌التحصیل واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره طرح خود گفت: «من در این طرح در طول زمان از مواد غذایی‌ای استفاده می‌کنم که داروی ضد سرطان را نیز در خود دارد. این دارو به وسیله پزشکانی که لباس دلقک می‌پوشند و به بیمارستان‌ها می‌روند، به صورت غیرمستقیم به بیمار داده می‌شود.»


او افزود: «کار دیگری که در این طرح انجام می‌دهم و اکنون در مرحله تحقیقات است، به این صورت است که مثلا در یک خانواده که بیماری تالاسمی وجود داشته است یا خانواده‌ای که همگی سرطان سینه دارند، از وراثت تبعیت می‌کنیم و به بچه‌هایی که در این خانواده متولد می‌شوند، جیره‌های غذایی معلوم از دارو را می‌دهیم تا وقتی بزرگ شدند سرطان آن‌ها را شکست ندهد. این افراد به مرور زمان درمان می‌شوند. کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است و در حال حاضر به مرحله تجاری رسیده است.»


خزائی گفت: «دانشگاه علوم و تحقیقات برای من یک نقطه عطف و نقطه پرتاب برای تحصیل در خارج از کشور بود و این طرح را زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات انجام می‌دهم. از این طرح استقبال زیادی شده است و امیدوارم خیلی زود پیشرفت کند. بعد از آمریکا و آلمان، ما سومین کشوری پیشگام در این زمینه هستیم.»


او خبر داد تمام مجوزهای لازم از وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان داروی کشور و سازمان صنایع و بسته‌بندی دریافت شده است. خزائی گفت: «این دارو در حال حاضر در مرحله تولید است و از تعداد زیادی که در آزمایشگاه‌ها به مصرف رسیده است، استقبال خوبی شده است.»


خزائی به دیگر کاربردهای این دارو اشاره کرد و گفت: «داروهای مکمل بدنسازی، سالانه تعداد بسیاری را به کشتن می‌دهد. این مکمل‌ها دریچه قلب را به صورت نامنظم تنگ و گشاد می‌کنند و خون را با فشار بیرون می‌ریزند و در نهایت باعث ایست قلبی می‌شوند. همین طرح بر روی داروهای مکمل مورد استفاده در بدنساری نیز انجام شد و به نتایح بسیار خوبی رسیدیم. به صورتی که در حال حاضر با بعضی از باشگاه‌های ورزشی در ایران قرارد بسته‌ایم و به جای داروهایی که منشا آن‌ها را نمی‌دانیم از چیزهایی استفاده می‌کنیم که در واقع عصاره مواد طبیعی هستند. این مواد طبیعی یا ضایعات صید ما یا در واقع برگرفته از طبیعت هستند.»


او گفت: «این طرح به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. چون ما نمی‌توانیم در طول روز 5 وعده ماهی حاوی دارو برای جلوگیری از سرطان به کسی بخورانیم، بنابراین در حال انجام مطالعات برای یافتن راه‌حل‌های دیگری نیز هستیم. اما در ارتباط با داروهای مکمل ممصرفی در باشگاه‌های ورزشی به نتیجه نهایی رسیده‌ایم.»


او افزود: «من قصد دارم این تحقیقات را در ایران انجام دهم و آرزوی من استاد شدن در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. رشته شیلات، رشته کوچکی است، قرار نیست که ما با موشک وارد نمایشگاه شویم شاید یک پاکت کوچک در جیبمان باشد که همان زندگی یک آدم را نجات دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته